سئو101: سئوی خارجی و رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی و اثر آن بر سئوی خارجی
رپورتاژ آگهی و اثر آن بر سئوی خارجی
5/5 - (1 امتیاز)

در شماره قبل با بحث لینک سازی آشنا شدیم و فاکتورهای مهمی که کیفیت بک لینک را تعیین می‌کردند بررسی کردیم. در این شماره می‌خواهیم با یکی از بهترین روش‌های لینک سازی یعنی رپورتاژ آگهی شما را آشنا کنیم. درست مانند عادت قبلی بهتر است اول رپورتاژ آگهی را تعریف کنیم سپس به موضوع ساخت یک رپورتاژ آگهی با کیفیت بپردازیم.

در تعریف رپورتاژ آگهی به انتشار محتوا در سایر سایت‌ها در ازای پرداخت وجه گفته می‌شود که دارای ویژگی‌های زیر:

  • معمولا محتوا توسط فرد سفارش دهنده رپورتاژ آگهی تهیه و در اختیار سایت مبدا قرار می‌گیرد.
  • تعدادی لینک از نوع follow در محتوای رپورتاژ آگهی قرار داده می‌شود.
  • در ازای انتشار محتوا در سایت مبدا مبلغی به عنوان هزینه انتشار آگهی دریافت می‌شود.

البته تاریخچه رپورتاژ آگهی به خیلی قبل‌تر از اینترنت و دنیای وب برمی‌گردد، زمانی که شرکت‌ها و افراد به رسانه‌ها مبلغی پرداخت می‌کردند تا گزارش خبری از فعالیت آنها تهیه کنند و آن را در قالب محتوای خبری یا آموزشی در رادیو یا تلویزیون یا روزنامه‌ها منتشر کنند. این نوع گزارش خبری اگرچه در ازای دریافت پول انجام می‌شد اما با آگهی بازرگانی کاملا متفاوت بود و درست مانند بخشی از برنامه اصلی آن رسانه منتشر می‌شد. خب نیاز به توضیح نیست که این کار چقدر باعث بالا رفتن اعتبار محتوا و اعتماد مخاطب‌ها به این نوع آگهی‌ها می‌شود و گاهی آنقدر ظریف و دقیق طراحی می‌شوند که مخاطب حتی به اینکه این محتوا فقط برای دریافت پول تهیه شده است شک نمی‌کند.

چرا رپورتاژ آگهی‌ها یک روش لینک سازی خوب هستند؟

تا اینجا اگر مقالات سئو 101 را دنبال کرده باشید می‌دانید یکی از کاربردی‌ترین تکنیک‌های سئو لینک سازی یا (backlinks) است. در شماره قبل چند ویژگی برای یک بک لینک با کیفیت را توضیح دادیم، مواردی شامل:

  • اعتبار دامنه مبدا لینک
  • زمینه فعالیت سایت مبدا
  • موقعیت لینک در صفحه مبدا
  • متن لینک شده به سایت شما
  • کلمات همسایگی لینک شما

حالا که قرار است بابت این کار وجهی پرداخت شود پس می‌توانیم در مورد تک تک این موارد اعمال نظر کنیم و آن چیزی را که می‌خواهیم در متن قرار دهیم و بهترین نتیجه ممکن را بدست آوریم.

بیایید با اعتبار دامنه مبدا لینک شروع کنیم، اعتبار دامنه یک مقیاس عددی از 1 تا 100 است که ویژگی‌های مختلفی از دامنه یا آدرس سایت مبدا را بررسی می‌کند. هرچه اعتبار دامنه بالاتر باشد لینکی که به سایت شما می‌دهد ارزش بالاتری در چشم موتورهای جستجو دارد. شما می‌توانید با بررسی سایت‌های مختلف و انتخاب سایتی که بالاترین اعتبار دامنه را دارد امتیاز بیشتری برای لینک خود بخرید.

زمینه فعالیت سایت، شما می‌توانید زمینه فعالیت سایت‌های مختلف را بررسی کنید و در جایی که به موضوع سایت شما نزدیک‌تر است رپورتاژ خود را منتشر کنید.

موقعیت لینک در صفحه مبدا، از شماره قبل دیدیم که اگر یک لینک در ابتدای صفحه باشد ارزش آن از لینکی که در انتهای صفحه است بیشتر خواهد بود. و چون متن این رپورتاژ را شما تهیه می‌کنید یا به سلیقه شما تهیه می‌شود شما می‌توانید لینک مورد نظرتان را در بندهای ابتدایی آن وارد کنید.

متن لینک شده به سایت شما، متنی که می‌تواند روی آن کلیک کرد و به صفحه مورد نظر هدایت شد. خب شما صاحب این آگهی هستید، از الف تا ی آن را شما نوشته‌اید پس می‌توانید کلماتی که مورد هدف سایت شما هستند را لینک‌دار کنید و سیگنالی قوی به موتورهای جستجو برای بهینه سازی کلمه کلیدی مورد نظر خود بدهید.

کلمات همسایگی لینک، اینکه لینک شما با چه کلماتی و با چه زمینه ارتباطی احاطه شده باشند هم در اختیار شماست. فرض کنید شما عبارت “فروش براقی نیکل” را لینک‌دار کرده‌اید. می‌توانید متنی بنویسید که در بندهای قبل و بعد از این لینک عبارت‌های مترادف و نزدیک به این عبارت وجود داشته باشد، چیزهایی مانند “کاربرد براقی نیکل” “سنجش کیفیت براقی نیکل” و … درست مانند ضرب المثل معروف که می‌گوید: کمال همنشین در وی اثر کرد.

 

چطور یک رپورتاژ آگهی کارآمد بنویسیم؟

با تعریف رپورتاژ آگهی آشنا شدیم و کاربردی بودن آن را بررسی کردیم، حالا نوبت نوشتن یک رپورتاژ خوب است. پیشنهاد می‌کنم قبل از شروع به نوشتن حتما رپورتاژهای منتشر شده در سایت مبدا را مطالعه کنید تا از آنها ایده بگیرید. شما هرچقدر هم که نویسنده‌ای ماهر باشید اگر ندانید با چه هدفی باید بنویسید قطعا راهی سخت در پیش دارید. پس از مطالعه چند رپورتاژ خوب در سایت مورد نظر و یا سایر سایت‌ها حالا می‌توانید موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

خلاصه و مفید ننویسید!

بله درست است، همیشه خلاصه و مفید بودن مزیت حساب شده‌است اما اینجا مزیت نیست! اگر جمع کلماتی که می‌خواهید بنویسید به زحمت به 1000 می‌رسد از رپورتاژ آگهی منفعت زیادی به دست نخواهید آورد چون متنی کوتاه که با لینک و متدهای تبلیغاتی پر شده است حس ناامنی و بی اعتمادی در مخاطب ایجاد می‌کند و در چشم موتورهای جستجو اعتبار چندانی ندارد. اگرچه نمی‌توان یک عدد مشخص برای تعداد کلمات ذکر کرد اما این را در ذهن داشته باشید متنی که می‌خواهید بنویسید حداقل 1500 تا 2000 کلمه باشد، تصاویر مناسب بین بندها قراردهید و متنی کامل و مفید بنویسید.

در مورد موضوع تحقیق کنید

شما در زمینه کاری خودتان یک حرفه‌ای هستید و می‌خواهید این را در متن رپورتاژ هم نمایش دهید، اما پیش از آنکه دانش خود را به کلمات تبدیل کنید در مورد موضوع رپورتاژ کمی مطالعه کنید، ببینید چه چیزی ذهن مخاطبان هدف شما را به خود مشغول کرده است و متنی بنویسید که نیاز آنها را برطرف کند نه اینکه اطلاعات شما را به رخ بکشد.

شخصیت مخاطبان را بشناسید

مخاطبان سایتی که رپورتاژ شما را منتشر می‌کند چه کسانی هستند؟ ویژگی‌های شخصیتی آنها چیست، سطح سواد علمی آنها برای مطالعه این رپورتاژ چقدر است و ادبیات مورد استفاده آنها در محاوره‌ها و مطالعات چگونه است؟ شما نباید متنی بنویسید که برای مخاطب قابل درک نباشد و به سرعت از قید مطالعه آن بگذرد.

یک عنوان مناسب انتخاب کنید

اهمیت انتخاب یک عنوان مناسب برای هر محتوایی قابل چشم پوشی نیست. چه یک فیلم سینمایی چه یک مطلب ساده آموزشی. پس لطفا کمی زمان صرف کنید و در مورد موضوع مورد بحث در رپورتاژ عنوانی مناسب انتخاب کنید. بعدا از اینکه این عنوان چشم مخاطبان را به خود گرفته است بسیار خوشحال خواهید شد. بهینه سازی کلمات کلیدی را برای عنوان حتما لحاظ کنید.

بند اول متن را خیلی خوب بنویسید

یک خبر بد برایتان دارم و یک خبر خوب، خبر بد این است که اکثر متونی که نوشته می‌شود فقط تا پایان بند اول یا دوم مطالعه می‌شوند، اما خبر خوب این است که اگر بند اول جذابی بنویسید مخاطب شما ادامه متن را هم دنبال می‌کند. پس متن بند اول را با دقت بیشتری بنویسید و با چند نفر در مورد آن مشورت کنید تا جذابیت بیشتری در مخاطب هدف شما ایجاد کند.

تبلیغ مستقیم نکنید

بله وسوسه کننده است حالا که پول پرداخت می‌کنید محصولات و خدمات خود را هم در متن رپورتاژ وارد کنید و آن را به چشم مخاطب نزدیک‌تر کنید. اما یادتان باشد رپورتاژ آگهی تبلیغات مستقیم نیست. شما باید تا جای ممکن متنی بنویسید که شبیه به یک گزارش خبری، مقاله‌ای آموزشی یا معرفی رویدادی باشد. لطفا هوش مخاطب را دست کم نگیرید و سعی نکنید مثل یک بازاریاب تازه‌کار محصولات خود را به هر روشی به فروش برسانید. شما می‌توانید به زیرکی با نوشتن متنی که در مورد کاربرد یک محصول صحبت می‌کند حس نیاز مخاطب خود را برانگیزید و به صورت غیر مستقیم نام محصول یا لینک آن را در متن خود قرار دهید، اما هیچ وقت به صورت مستقیم از عبارت “این‌ها محصولات تولیدی ما هستند برای خرید کلیک کنید” استفاده نکنید.

شاید این مطلب در این مورد برایتان مفید باشد: چطور محصول خود را در فضای مجازی معرفی کنیم؟

به استانداردهای یک مقاله خوب پایبند باشید

یک مقاله اینترنتی خوب شامل تعریف یک مساله، بررسی آن و پیشنهاد راه حل است. لطفا در تمام طول متن خود این را در ذهن داشته باشید. سعی نکنید چیزی را به مخاطب تحمیل کنید، اگر هم نیاز دارید محصولات یا خدمات خود را به وی معرفی کنید می‌توانید در قسمت پیشنهاد راه حل لینک آن را قرار دهید. شما نیاز مخاطب را فهمیده‌اید، آن را شرح داده‌اید و حالا وقت آن است که به وی بگویید چطور مشکلش را رفع کند. کمی تبلیغات اینجا جایز است.

در نهایت ممکن است سوال کنید که اگر هدف از رپورتاژ آگهی گرفتن بک‌لینک است دیگر چه اهمیتی دارد که در تهیه متن آن تا این حد وسواس به خرج دهیم. اگر چنین سوالی برایتان پیش آمده است یعنی هنوز برای مخاطب خودتان اهمیت چندانی قائل نیستید، اگر مخاطب شما متنی که نوشته شده است را نپسندد، روی عنوان آن کلیک نکند تا آن را مطالعه کند و یا با خواندن چند خط اول آن از قید ادامه متن بگذرد قطعا سیگنالی منفی به موتورهای جستجو خصوصا گوگل با الگوریتم‌های پیشرفته بررسی رفتار مخاطب است. همواره به این موضوع تاکید می‌کنم که هر متنی که در سایت خودتان، شبکه اجتماعی و یا سایر سایت‌ها قرار می‌دهید برای یک انسان باهوش و زیرک طراحی شده باشد. مخاطب خود را با متن درگیر کنید و نگذارید مانند ماهی از دستتان فرار کند، موتورهای جستجو نیز این احترام شما به مخاطب را قدردانی خواهند کرد.

در انتها این را هم اضافه کنم همانطور که در مقاله سئوی خارجی و لینک سازی گفتیم هر سایتی ارزش لینک گرفتن را ندارد. حالا که شما می‌خواهید در مقابل این لینک وجهی پرداخت کنید حتما به سابقه اسپم و اعتبار دامنه آن سایت دقت کنید. حتما زمینه کاری سایت را با زمینه کاری خودتان مقایسه کنید و حتما به جامعه مخاطبان آن توجه کنید، اگر شما یک محصول شیمیایی برای صنعت آبکاری دارید سایتی که مخاطبان آن نوجوان‌ها هستند کمک زیادی به شما نخواهد کرد.