سئو 101: سئوی خارجی یا Off-Page SEO

آشنایی با سئوی خارجی یا off-page seo
آشنایی با سئوی خارجی یا off-page seo
4.3/5 - (9 امتیاز)

سئوی خارجی (Off-Page SEO یا Off-Site SEO) به مجموعه‌ی اقداماتی گفته می‌شود که در خارج از سایت خود جهت بهینه سازی نمایش در نتایج موتورهای جستجو انجام می‌دهیم.
سئوی خارجی شامل اقداماتی در جهت افزایش محبوبیت سایت بین مخاطبان و موتورهای جستجو، اعتماد سازی و افزایش اعتبار اطلاعات وبسایت است. این مهم نیز توسط وبسایت، افراد یا شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذار رخ می‌دهد. در واقع آنها به نوعی معرف شما به موتورهای جستجو یا افراد خواهند شد.

چرا سئوی خارجی مهم است؟

اگرچه الگوریتم‌ موتورهای جستجو به سرعت و دائما در حال تغییر هستند اما طبق یک قاعده پذیرفته شده ارتباط، اعتماد و اعتبار یک سایت که توسط فاکتورهای سئوی خارجی تامین شود نقش بزرگی در نمایش بهتر آن سایت در نتایج جستجو بازی می‌کند.
ما اطلاعات دقیقی از روش کار الگوریتم‌های گوگل در دست نداریم با این حال تحقیقاتی که در رابطه با سئو انجام شده است نشان می‌دهد فاکتورهای مرتبط با سئوی خارجی تا بیش از 50درصد وزن بهینه سازی برای موتورهای جستجو را به عهده دارند.

لینک‌ها و سئوی خارجی

قلب تپنده‌ی استراتژی مناسب برای سئوی خارجی بک‌لینک‌ها (Backlinks) هستند. موتورهای جستجو از بک‌لینک‌ها به عنوان یک علامت به معنی “خب این یک سایت با محتوای با کیفیت است” استفاده می‌کنند و در نتیجه اگر به سایتی تعداد زیادی بک‌لینک با کیفیت وجود داشته باشد آن سایت را نسبت به رقبا در رتبه بهتری نمایش می‌دهند حتی اگر محتوای به نسبت یکسانی داشته باشند و یا گاهی حتی محتوای کمتر!

بک لینک ها با توجه به اینکه چطور ساخته شده اند در 3 دسته بندی کلی قرار می‌گیرند:

لینک‌های طبیعی: لینکی که در محتوای یک سایت جهت بهره‌مندی مخاطبان آن از محتوای بیشتر قرار داده شده است. مانند یک محتوای خبری یا آموزشی که نیاز به توضیحات بیشتر دارد و به وبسایت شما ارجاع می‌دهد.
لینک‌های دستی (Manual): لینکی که از به اشتراک گذاری محتوای شما توسط مشتریان یا مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت خودشان برای شما ایجاد می‌شود.
لینک‌های که خودتان بسازید: بک‌لینک‌های که به خودتان در سایت‌ها یا تالارهای گفتگو یا سایت‌های تبلیغاتی قرار می‌دهید. دقت داشته باشید بعضی از موارد لینک سازی به این روش توسط موتورهای جستجو به عنوان اعمال فریبکارانه شناخته می‌شوند پس با دقت زیادی مراقب کارهای خودتان باشید.

صرف نظر از اینکه بک‌لینک‌ها چطور به دست آمده باشند زمانی بهترین تاثیر را برای بهبود نتایج شما خواهند داشت که به صورت کلی جزو اقدامات معقول یا سالم قرار گیرند. یعنی عامدا سعی در فریب موتورهای جستجو نداشته باشید!

شاید بهتر باشد قبل از اینکه لینک سایت خود را در جایی قرار دهید این نکات را مد نظر داشته باشید تا نتیجه بهتری بگیرید:
• محبوبیت سایت مبدایی که به شما لینک می‌دهد چگونه است؟
• موضوع فعالیت سایت مبدا چقدر با محتوای سایت شما مرتبط است؟
• سایت مبدا چقدر مطمئن و با کیفیت است؟
• چه کلماتی را به سایت شما لینک‌دار می‌کنند؟
• چه تعدادی لینک خارجی در صفحه‌ای که به شما لینک داده می‌شود وجود دارد؟
• اعتبار سایتی که به شما لینک می‌دهد چقدر است؟

به جز لینک‌ها چه چیزهای دیگری تاثیر دارند؟

اگرچه محور اصلی فعالیت در بحث سئوی خارجی کسب بک‌لینک از سایر منابع خارج از وبسایت خودمان است اما تقریبا هر فعالیت دیگری که اولا خارج از سایت ما رخ دهد و ثانیا باعث بهبود اعتبار و محبوبیت وبسایت ما شود جزو سئوی خارجی طبقه‌بندی می‌شود.
این فعالیت‌ها می‌تواند شامل بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی، ایجاد بستر وبلاگی برای مخاطبان، معرفی برند ما در مکان‌های مختلف (چه دارای لینک چه صرفا اشاره به نام برند) و یا معرفی توسط افراد تاثیرگذار (Influencer Marketing) باشد.
ماحصل همه‌ی این فعالیت‌ها به صورت ریز و درشت ایجاد ترافیک بازدیدی برای وبسایت شما خواهد بود. چه به صورت مستقیم از شما لینکی در جایی قرار گرفته باشد چه صرفا نام برند یا وبسایت شما در محفلی جاری شده باشد، مجموعه‌ی این عوامل باعث بالارفتن محوبیت و در نتیجه اعتبار وبسایت شما خواهد شد.

برای سئوی خارجی از کجا شروع کنیم؟

همانطور که گفته شد محور اصلی فعالیت برای سئوی خارجی دریافت لینک به وبسایت شما است. سئوی خارجی یعنی افزایش محوبیت، اعتماد و اعتبار وبسایت هم نزد مخاطبان هم موتورهای جستجو، برای رسیدن به این مهم نیز مطمئن شوید از سایت‌هایی لینک دریافت می‌کنید که خود دارای این 3 ویژگی هستند، نام برند شما در مکان‌های مختلف وجود دارد، در شبکه‌های اجتماعی متنوع فعال هستید، در تالارها و انجمن‌های مرتبط با موضوع کار خود حضور فعال دارید (بیشتر بخوانید: یک ماه هر روز در 10 شبکه اجتماعی تولید محتوا کردم و این‌ها را یادگرفتم) و از هر فرصت مناسبی برای نمایش نام سایت و یا برند خود بهره‌ببرید، البته نه طوری که از نظر موتورهای جستجو یک عمل فریبکارانه تلقی شود.

 

این نکات را با دقت بخوانید

  1. از اعتبار وبسایت مبدا حتما مطمئن شوید، قطعا شما در دنیای واقعی هم تمایلی ندارید توسط خلافکاران شهر خود معرفی شوید!
  2. به کلمه‌ای که لینک‌دار می‌شود را دقت کنید، مثلا به جای “اینجا کلیک کنید” بهتر است نوشته شود “آموزش بیشتر از روش کار آبکاری گردون”
  3. به خصوصیت follow و no-follow بودن لینک دقت کنید، اگرچه حضور داشتن بهتر از حضور نداشتن است اما لینک‌هایی که دارای مشخصه follow هستی سیگنال اعتباربخشی قویتری ایجاد می‌کنند.
  4. رقبای خود را بررسی کنید، مخصوصا آنهایی که در جایگاه بهتری هستند، با استفاده از ابزارهای سئو منبع بک‌لینک آنها را شناسایی کنید، قطعا چند سایت با ارزش خوب پیدا خواهید کرد.
  5. تنوع در تعداد و محلی که لینک‌ها اشاره می‌کنند ایجاد کنید، برای مثال دقت داشته باشید که قرار نیست فقط به صفحه اصلی سایت خودتان لینک بدهید. صفحات محصولات، دسته‌بندی‌های خدمات و یا حتی یک آموزش مفید در سایت شما می‌تواند تنوع خوبی برای موتورهای جستجو باشد.
  6. درست است که حضور داشتن از حضور نداشتن بهتر است اما به هیچ عنوان سعی نکنید در تعداد زیادی سایت نامربوط به حوزه فعالیت خودتان لینک ایجاد کنید، اگر مواد شیمیایی تولید می‌کنید قطعا حضور در یک سایت دانلود فیلم برای شما اعتباری ندارد.
  7. از قرار دادن لینک خودتان در سایت‌هایی که مدعی ایجاد بک‌لینک هستند پرهیز کنید، وجود تعداد زیادی لینک خارجی در این سایت‌ها سیگنال بسیاری بدی به گوگل است که محتوای آنها دارای ارزش نیست!
  8. فقط به فکر بک‌لینک نباشید، محتوای با کیفیت در سایت خود قرار دهید و این محتوا را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، فراموش نکنید اعتباری که حاصل ارزش آفرینی باشد بقای محبوبیت شما را تضمین می‌کند.

در این مقاله فقط یک آشنایی کلی با مبحث سئوی خارجی داشتیم، اگر همه چیز آن را به درستی هضم نکردید نگران نباشید در مقالات بعدی با اصطلاحات آن بیشتر آشنا خواهید شد، چند ابزار برای بهبود عملکرد سئوی خارجی معرفی می‌کنیم و روش‌هایی که با استفاده از می‌توان در نتایج جستجو رتبه بهتری داشت را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.