بک لینک چیست ؟

بک لینک چیست ؟
3.6/5 - (5 امتیاز)

بک لینک (Back Link) ، حتما برای شما هم پیش آمده که این کلمه را شنیده باشید. دریافت بک لینک مهم ترین عمل است که در سئو خارجی ( Off Page SEO ) انجام میشود.

اما واقعا بک لینک چیست ؟

بگذارید با یک مثال ساده برایتان توضیح دهم. فکر کنید طبق معمول همیشه در حال قدم زدن در خیابان های شهر هستید و قصد خرید وسیله ای را دارید. از اولین مغازه میپرسید که آیا آنها آن وسیله ای که شما مد نظرتون هست رو دارند و آن مغازه به شما میگوید که من ندارم ولی فلان مغازه دارد. همینطور که در حال قدم زدن هستید دوباره از مغازه ی دیگری میپرسید که وسیله مورد نظر شما را دارند و آن مغازه هم به شما میگوید که من ندارم ولی فلان مغازه دارد. اینجاست که اعتبار آن فلان مغازه برای شما در ذهنتان افزایش پیدا میکند و وقتی از سومین مغازه سوال میپرسید و او هم به شما میگویید که فلان مغازه وسیله مورد نظر شما را دارد، اعتبار آن مغازه به شکل قابل توجهی برای شما افزایش پیدا میکند و در نهایت به آن مغازه میروید تا جنس مورد نظرتان را تهیه کنید(حتی گران تر!!)

بک لینک دقیقا همین کار، در دنیای اینترنت هست. اگر شما یک سایتی دارید که از لحاظ محتوا به بار کافی را دارد میتوانید از سایت های دیگر درخواست کنید تا سایت شما را در یک مقاله ای تبلیغ کنند و در ان مقاله به سایت شما لینک دهند. با اینکار اعتبار سایت شما پیش گوگل افزایش پیدا میکند و کم کم این سیگنال به گوگل داده میشود که این سایت، از سایت هایی زیادی لینک دریافت کرده است و حتما گزینه ی مناسبی هست که دیگران آن را معرفی کرده اند و به همین ترتیب جایگاه شما پیش گوگل افزایش پیدا میکند.

چگونه بک لینک دریافت کنیم ؟

راه های زیادی برای دریافت بک لینک وجود دارد. شما میتوانید به یک سایت پربازدید درخواست ریپورتاژ دهید و با پرداخت مبلغی تعدادی لینک از آن سایت برای سایت خودتان بخرید. همچنین میتوانید در سرویس های وبلاگدهی وبلاگی بسازید و از آن طریق به سایت خودتان لینک دهید. شبکه های اجتماعیی مانند لینکدین و فیسبوک هم گزینه ی مناسبی برای این دریافت لینک هستند.

آیا هر بک لینکی اعتبار دارد ؟

در جواب این سوال باید بگویم خیر. هر بک لینک اعتبار ندارد. در دنیای وب دو نوع لینک وجود دارد. لینک follow و لینک nofollow . لینک های فالو به موتور های جستجو این را میفهمانند که این لینک، لینکی هست که باید به آن حتما اعتبار بدهی. در واقع لینک های فالو مثل این میماند که در دنیای واقعی یک مغازه دار به شما بگوید که فلان مغازه اجناس با کیفیت و قیمت مناسبی دارد، حتما به آن سر بزن. ولی در مقابل لینک های نو فالو به موتور جستجو این را میگوید که این لینک ارزش زیادی ندارد. دقیقا مثل اینکه صاحب مغازه ای به شما بگوید که فلان مغازه هم این جنس رو داره ولی خیلی قیمتش بالاست و کیفیتش هم پایینه.

آیا هر لینک follow اعتبار یکسانی دارد ؟

در جواب این سوال هم باید بگویم خیر. لینکی که شما دریافت میکنید از سه جنبه مورد بررسی قرار میگیرد.

  1. نوع لینک ( follow یا nofollow)
  2. اعتبار صفحه ای که به شما لینک داده
  3. اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده

خود صفحه ای که به شما لینک میدهد باید از لحاظ محتوا بهینه شده باشد. یعنی مثلا نباید در صفحه که درباره لیوان صحبت میشود، به سایت فروش موبایل لینک داده شود.

همینطور دامنه ی سایتی که از آن لینک دریافت میکنید هم باید از اعتبار مناسبی برخوردار باشد. برای مثال اعتبار لینکی که از یک دامنه 10 ساله که به صورت مداوم در حال تولید محتوا بوده خیلی بیشتر از دامنه ای است که 1 ماه ثبت شده است.