سئو 101: سئوی خارجی و لینک سازی

سئوی خارجی و لینک سازی
سئوی خارجی و لینک سازی
4.5/5 - (15 امتیاز)

در ادامه مباحث مربوط به سئو به قسمت سئوی خارجی رسیدیم. در مقاله مورد اشاره گفتیم که سئوی خارجی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که خارج از سایت شما انجام می‌شود. یکی از مهمترین عناصر سئوی خارجی لینک سازی یا اصطلاحا بک لینک‌ها (Backlinks) هستند.

لینک سازی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در آن لینک‌های سایت شما (backlinks) در جاهای مختلفی از اینترنت قرار بگیرد و باعث بهتر دیده شدن سایت شما شود. اما چرا بک لینک‌ها انقدر مهم هستند؟

برای اینکه پاسخ این پرسش را بدهیم باید روش کار موتورهای جستجو در دوران ابتدای اینترنت را مطالعه کنیم. قبل از ایجاد شرکتی به نام گوگل شرکت‌هایی مثل یاهو و آلتاویستا بازیگران اصلی دنیای جستجو بودند. این موتورهای جستجو اطلاعات سایت شما را بررسی می‌کردند و بر اساس ارزش گذاری محتوای سایت آنها را رتبه بندی می‌کردند. تا اینکه گوگل با الگوریتم جادویی خودش پا به عرصه موتورهای جستجو گذاشت و علاوه بر تحلیل محتوای داخلی سایت فاکتور دیگری را نیز برای ارزشیابی محتوای یک سایت معرفی کرد: چه تعداد لینک از سایت‌های دیگر به سایت شما وجود دارد!

حالا بعد از نزدیک به بیست سال بک لینک همچنان یکی از فاکتورهای پر وزن در رتبه بندی نتایج جستجو است. البته موتورهای جستجو دیگر صرفا به تعداد لینک‌ها توجه نمی‌کنند بلکه کیفیت لینک‌های ساخته شده برای آنها جذابیت بیشتری دارد.

 

اما چطور لینک‌های با کیفیت بسازیم؟

درست مانند هر کاری پیش از آنکه شروع به فعالیت کنیم باید بدانیم معنی با کیفیت و بی کیفیت چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود یک لینک با کیفیت باشد؟ اگر این مورد را در ابتدا درک کنیم ادامه‌ی کار چندان سخت نخواهد بود.

 

  • اعتبار صفحه‌ی مبدا لینک: اعتبار صفحه یا به انگلیسی Page Authority یک مقیاس برای این است که پیش بینی کنیم یک صفحه از سایت در نتایج جستجو چگونه رتبه بندی خواهد شد. اگر تازه با این واژه آشنا شده‌اید شاید برایتان کمی درک موضوع سخت باشد. اما اینطور بیان کنم: اعتبار صفحه نمره‌ای از 1 تا 100 است که با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانید آن را تخمین بزنید تا بدانید اگر لینک سایت شما در این صفحه قرار بگیرید چقدر به نفع شما خواهد بود. هر چقدر اعتبار صفحه بالاتر باشد لینک ایجاد شده در آن نیز دارای اعتبار بیشتری است.

برای بررسی اعتبار صفحات سایت می‌توانید لینک آن را در ابزارهای مختلفی مانند Semrush یا Moz جستجو کنید و نمره آن را ببینید. این ابزارها فاتورهای مختلفی را در مورد آن صفحه بررسی می‌کنند و پس از آن اعتبارش را به نمایش می‌دهند.

  • اعتبار دامنه مبدا لینک: اعتبار صفحه مربوط به یک صفحه‌ی خاص از سایت بود اما اعتبار دامنه یا به انگلیسی Domain Authority ارزش و اعتبار کلی آن سایت را مشخص می‌کند. درست مانند مورد قبلی یک لینک از سایتی با اعتبار دامنه بالا ارزش بیشتری از سایت با اعتبار دامنه کمتر دارد. اینجا هم با استفادها از ابزارهای قبلی می‌توانید اعتبار دامنه‌ای که قرار است به شما لینک بدهد را بررسی کنید.

 

  • زمینه فعالیت سایت مبدا: وقتی صحبت از بک‌ لینک می‌شود همه 2 مورد قبلی را به سرعت عنوان می‌کنند اما زمینه فعالیت سایت مبدا نیز دارای اهمیت بالاییست. تا جای ممکن لینک‌ها در سایت‌هایی قرار دهید که تشابه موضوعی با سایت شما داشته باشند. اگر شما در زمینه تولید مواد شیمیایی فعالیت می‌کنید به دنبال داشتن لینک در سایت دانلود موسیقی نباشید. یکی از اعضای سابق تیم کیفیت جستجو در گوگل (Andre Weyher) اینطور بیان می‌کند: “…اگرچه در گذشته اعتبار سایت مبدا همیشه باعث ایجاد لینک با کیفیت می‌شد اما امروزه تشابه زمینه فعالیت سایت مبدا و سایت شما فاکتوری جدید برای رتبه‌بندی است…”

 

پس با این حساب به طور کلی باید گفت دنبال ایجاد لینک‌ در سایت‌هایی باشید که هم صاحب اعتبار بالایی هستند و هم در حوزه کاری شما فعالیت می‌کنند.

  • موقعیت لینک در صفحه مبدا: آیا همه‌ی لینک‌های یک صفحه ارزش یکسانی دارند؟ پاسخ صراحتا خیر است. اینکه از کدام قسمت صفحه به سایت شما لینک داده شود هم دارای اهمیت است. لینک شما در میانه متن اصلی سایت است یا اینکه گوشه کناری یا حتی در انتهای صفحه مدفون شده است؟ قاعده کلی این است که لینک در متن اصلی سایت قرار بگیرد، پس با دقت محل آن را انتخاب کنید.
  • آیا لینک شما توسط نویسنده‌ی سایت انتخاب شده است: آیا لینک شما به این دلیل در سایتی قرار گرفته است که نویسنده آن مطلب فکر می‌کرده سایت شما برای مخاطبانش محتوای خوبی دارد؟ یا اینکه صرفا فقط یک لینک ساده است که در پروفایل خودتان در آن سایت وارد کرده‌اید؟

به لینک‌های که توسط نویسنده مطلب یا ویراستار آن سایت برای نمایش اطلاعات بیشتر به مخاطبان و توضیحات تکمیلی انتخاب شده‌اند لینک‌های تحریریه یا Editorial Links می‌گویند. ارزش لینک‌های تحریریه از سایر لینک‌ها بیشتر است. پس دفعه بعدی که قصد داشتید لینک سایتتان را جایی قرار دهید این سوال را از خودتان بپرسید که این لینک چگونه لینکی است؟

  • متن لینک شده به سایت شما: متن لینک شده یا Anchor Text عبارتی است که قابل کلیک کردن است. گوگل و سایر موتورهای جستجو این متن را به عنوان سیگنالی برای اعتبارسنجی استفاده می‌کنند. فرض کنید در سایتی به شما لینک داده می‌شود و متنی که لینک دار شده است عبارت “قیمت براقی نیکل” است. گوگل این متن را می‌خواند و اینطور برداشت می‌کند که: “خب به نظر این لینک در مورد براقی نیکل صحبت می‌کنه”.

حالا نظرتان چیست؟ فکر می‌کنم متوجه شدید که متنی که برای شما قابل کلیک است چقدر اهمیت دارد. شاید این را هم بتوان در ادامه مبحث کاربرد کلمات کلیدی آورد اما دقت داشته باشید درست مانند هر سیگنال بهینه سازی دیگر از افراط خودداری کنید. گوگل بسیار روی کلاه گذاشتن سرش حساس است.

  • کلمات همسایگی لینک شما: خب لینک شما در متن سایت مبدا وجود دارد و متنی هم که به شما لینک داده شده است مرتبط با سایت شماست. اما گوگل از یک سیگنال دیگر هم استفاده می‌کند و آن کلمات و عبارت در همسایگی لینک شماست. اگر عبارت “قیمت براقی نیکل” برای شما لینک دار شده است و در متنی هم که این لینک قرار گرفته است عبارات “نیکل” “آبکاری” “خواص برای نیکل” یا موارد مشابه این یافت می‌شود گوگل برای لینک شما ارزش و اعتبار بیشتری قائل می‌شود. پس از کلمات مترادف، مشابه و حتی تکرار عبارات مشابه در متن اصلی صفحه مبدا هم استفاده کنید.

 

  • Follow یا Nofollow: اگر لینکی که به شما داده می‌شود دارای برچسب rel=”nofollow” است بدانید که زحمات شما فایده‌ی چندانی ندارد. این برچسب به گوگل می‌گوید: “ببین گوگل من این لینک رو تو سایتم قرار دادم اما به معنی تایید اون نیست، من مسئولیتی قبول نمی‌کنم” و گوگل هم برای آن لینک ارزشی قائل نمی‌شود. پس حتما دقت داشته باشید لینک‌هایی که دریافت می‌کنید دارای برچسب rel=”follow” باشد یا اینکه اصلا بدون این برچسب باشد.

 

تا اینجا با فاکتورهای موثر بر کیفیت لینک‌ها آشنا شدید، در ادامه و در مقاله بعدی به صورت عملی چند روش ساخت لینک را مرور می‌کنیم و این اندوخته را در آن به کار می‌گیریم.